Sabtu, 20 Oktober 2012


Menservis kereta anda
Kereta yang kalau diselenggara dengan sempurna adalah kereta yang selamat untuk dipandu sebab dier punya kerosakan teknikal jarang berlaku. Selain tu dier juga buleh menjimatkan minyak dan harga jualan balik pun leh jadi tinggi sket kalau nak jual. Keto yang diselenggara dengan baik biasanya buleh start tak kira ler hujan atau panas. Pastikan kereta di”tune” dengan betul, spark plug punyer api power lagi, minyak enjin serta penapis udara tu kena bersih. Penapis Udara yang berhabuk serta berminyak mengurangkan efficiency keto anda dan buleh mencemarkan udara plak sebab asap kuar hitam. Sebuah kereta buleh bertahan lebih daripada 20 tahun andainya anda mengambil langkah-langkah penjagaan yang sewajarnya.
• Periksa tekanan angin tayar dan check kerosakan pada tayar dengan kerap. Tukar tayar jika ada benjol, dinding koyak, kelihatan benang tayar, atau lubang yang agak besar atau dalam.
• Periksa semua lampu sama ada menyala atau tidak, tukar mentol yang terbakar.
• Periksa pengilap cermin berfungsi dengan baik dan “blade” getahnya masih elok. Kalau tak elok, kasi tukar la, itu pun mau cakap ka..haiyaaa!!
• Periksa, tambah atau tukar bila perlu minyak pelincir, penapis minyak, air dalam radiator serta coolantnya, air dalam bekas washer tingkap winshield dan juga air bateri.
• Periksa setiap hos samada ada kerekahan especially pada hos radiator
• Periksa setiap belt samada dah crack pecah-pecah atau masih elok especially timing belt.
• Periksa sistem ekzos anda samada ader lubang atau pecah jika ekzos anda bunyi macam ekzos buluh atau bergegar.
Korang dicadangkan menyelenggarakan keto anda tu mengikut jadual dan dibawah adalah senarai alatan penting pada keto anda yang patut di periksa dan diselenggarakan.
• Timing belts
• Cecair Coolant enjin serta sambungannya pada hos
• Salur hidraulik atau kabel brek serta sistem breknya
• Bateri keto serta terminalnya
• Minyak gear
• Saluran petrol
• Valve
• Sistem Suspension, struts serta penyerap hentak (Absorber)
• Sistem Ekzos
• Wayar Ignition
• Sistem steering
• Kipas radiator serta air-cond
• Tayar keto
Apabila servis tuh, elok menggantikan peralatan berikut beb.
• Minyak enjin serta penapis minyaknya sekali
• Palam pencucuh
• Penapis Udara
• Gasket valve
• Minyak gear, minyak brek dan aper sajer jenis minyak yang ader
FUSE
Fuse keto biasanya terletak dalam satu panel di dalam boot hadapan keto anda atau pun berada dibawah steering kereta pada kebanyakan keto. Keto sorong takde ler. Periksa semua fuse sama ada masih elok atau pun dah terbakar. Gantikan fuse yang terbakar tu dengan yang baru dan jangan lupa simpan fuse lebihan sekurang-kurangnya 1 dari setiap jenisnya. Apabila menggantikan fuse, selalulah menggantikannya dengan fuse sama amp nyer. Jika anda menggunakan fuse yang lebih tinggi dari sepatutnya buleh menyebabkan kerosakan alat elektrik kereta anda kerana fuse yang sepatutnya terbakar tu masih lagi elok dibawah bebanan tinggi. Jika fuse yang betul dimasukkan dan fuse masih terus terbakar, ini bermakna ader masalah dalam litar elektrik tersebut, boleh jadi short circuit la tuh.
MINYAK ENJIN
Adalah penting supaya minyak enjin berada pada paras yang betul. Periksa paras minyak enjin kereta anda selalu supaya tidak berada dibawah paras minimum. Masa terbaik untuk check adalah selepas kenderaan tersebut tidak berjalan atau di hidupkan enjinnya semalaman. Semasa check tu, adalah lebih elok kalau keto tu berada atas tanah yang rata sebab bacaan anda nanti adalah lebih tepat. Anda cuma perlu tambah minyak pelincir tambahan apabila deepstick menunjukkan minyak di paras MIN. Disarankan setiap pemilik keto supaya menukar minyak enjin keto setiap 5,000km atau pun 3 bulan yang mana terdahulu. Penapis minyak juga wajib ditukar apabila penukaran minyak enjin dibuat.
PENAPIS UDARA
Jika anda memandu dalam keadaan biasa, elok ler kalau check keadaan penapis udara keto anda dalam sebulan sekali. Tapi kalau korang bawak selalu bawak dalam keadaan yang extremely berhabuk, disarankan supaya tukar atau bersihkan oil filter tu setiap 2,000km. Sekarang nie ramai yang suka pakai re-useable filter yang tahan lebih lama dan boleh dicuci semula, so yang nie cuma perhatikan tahap kebersihan filter tersebut dan bersihkan apabila perlu.
SISTEM PENYEJUK
Air dalam radiator boleh diperiksa lebih kurang 6 bulan sekali. Jika didapati air bersama bahan coolant di dalam radiator berkarat, isi kandungan radiator harus dibuang, dibilas beberapa kali dengan air bersih, kemudian diisi semula dengan air bersih dengan bahan coolant yang baru. Perhatikan juga sirip radiator supaya tiada bahan-bahan asing seperti daun, serangga, batu kecil, tanah atau apr sajer tidak tersangkut pada sirip tersebut. Jika sirip tersebut kotor, anda cuma perlu membersihkannya dengan menyembur air tekanan rendah dari hos paip rumah anda. Periksa bahagian reserve tank untuk coolant samada perlu diisi semula dengan coolant tambahan atau tidak.
BRAKE
Brek adalah alat yang penting giler dalam keto anda. Adalah tersangat penting giler brake pad atau brake shoe yang dah haus diganti dengan yang baru. Periksa juga salur hidraulik brek kalau ader crack atau longgar kat mana-mana part yang buleh menjejaskan prestasi berhenti ketika membrek.
SEBAGAI PANDUAN BERSAMA
JADUAL SERVIS KERETA DISYORKAN OLEH
PROTON SERVIS
Odometer (KM x 1000)
01
05
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
90
95
100
Tempoh Bulan
1
3
6
9
10
15
18
21
24
27
30
33
36
39
42
45
48
51
54
57
60
Engine Oil
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
Oil Filter
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
Transmission Oil/ Automatic
G
G
G
Auto Transmission Filter
G
G
G
Spark Plug
G
G
G
G
G
G
G
G
G
G
Air Filter
G
G
G
G
G
Fuel Filter
G
G
G
Tune-up Engine
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Valve Tappet Clearance
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Radiator Coolant
B
B
B
B
G
B
B
B
G
B
B
B
G
B
B
B
G
B
B
B
G
Timing Belt & Bearing
G
Balancer Belt & Bearing
G
Belt-A/Cond, P/Steering & Alternator
P
P
P
P
P
P
P
P
G
P
P
P
P
P
P
P
G
P
P
P
P
Battery Electrolyte Level
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Fluid- Brake, Clutch & P/Steering
P
P
P
P
P
P
G
P
P
P
P
P
G
P
P
P
P
P
G
P
P
Clutch Pedal/ Bearing Free Play
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Brake Pedal Free Play
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Hand Brake Travel
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Brake Pad & Brake Shoe
S
S
S
S
S
S
S
S
S
S
Suspension & Undercarriage Bolt
K
K
K
K
K
K
K
K
K
K
K
Steering Linkage & Joint
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Driveshaft & Bellow
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Tie Rod End & Bellow
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Suspension ARM Ball Joint
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
Air Conditioner System
S
S
S
G
Ganti
A
Adjust
S
Servis
B
pembersihan
K
Ketatkan
P
Pemeriksaan
MANAKAH KENDERAAN BERIKUT PALING JIMAT
MARI BERKONGSI PENDAPAT DAN PANDANGAN ANDA TENTANG PENGGUNAAN MINYAK PETROL KENDERAAN YANG ANDA GUNAKAN SENDIRI…
JENIS MODEL
CC
Km / Liter Fuel Consumption
PERODUA
Kancil
660
13.5
Kancil
850
14
Kelisa
1000 (A)
14.3
Kelisa
1000
15.6
Kembara DVVT
1.3
15.7
Kembara DVVT
1.3 (A)
9
Viva
660
18
Viva
850
17
Viva
1000
17.5
Viva
1000 (A)
15.1
Myvi
1.3
16
Myvi
1.3 (A)
13.5
PROTON
Saga
1.3
13.5
Saga BLM
1.33
13
Waja Campro
1.6 (A)
15.3
Waja Campro
1.6
16
Waja Campro CPS
1.6
14.7
Waja Campro CPS
1.6 (A)
13.1
Iswara
1.5
11.8
Iswara
1.3
13.5
Gen 2 Campro
1.6 (A)
16.1
Gen 2 Campro
1.6
17.2
Persona
1.6
13.2
Savvy
1.2 (AMT)
15.3
Satria Neo
1.3 (A)
14.7
Satria Neo
1.6 (A)
14.4
Satria Neo
1.6
16.6
Wira
1.3
13.5
Wira
1.5
11.8
Perdana V6
2.0 (A)
13.3
Toyota RAV4
2.4
8.9
Toyota Corolla Altis
1.6
10
Toyota Camry
2.0
10.2
Toyota Alphard
2.4
8
Hyundai Sonata
2.0
10.5
Hyundai Accent
1.4
13.9
Toyota Vios
1.5
10.5
Toyota Hilux (Turbo)
2.5
11.2
Toyota Innova
2.0
9
Naza Citra
2.5
7.5
Naza Ria
2.5
7.5
Inokom Gets
1.4
11
Inokom Matrix
1.8
8
Inokom Matrix
1.6
10.7
Inokom Atoz
1.1
10
Honda Civic i-Vtec
2.0
10
Accord
2.0
9
Odyssey
2.4
10.5
Odyssey 4WD
2.4
9
Civic i-VTi
1.8
12
Civic i-VTi
1.6
12.8
City i-DSi
1.5
13.6
City i-Vtec
1.5
16
CRV i-Vtec
2.0
8.9
Jazz
1.4
14
S 2000
2.0
9
Mitsubishi Lancer GLX
1.6
12.7
Mitsubishi Lancer EVO
2.0 (T)
7.5
P/S: NILAI JARAK YANG DI LAMPIRKAN ADALAH DARI KOMEN OLEH PENGGUNA MODEL-MODEL YANG BERKENAAN YANG CUBA SAYA KUMPULKAN DARI BEBERAPA LAMAN BLOG MENGENAI KENDERAAN IANYA BUKAN SPESIFIKASI STANDARD OLEH PENGILANG/ PENGELUAR.
PENGGUNAAN PETROL SETIAP  SATU LITER = (NILAI JARAK DALAM KILOMETER)
KADAR PENGGUNAAN PETROL ADALAH BERGANTUNG KEPADA BEBERAPA FAKTOR YANG SENTIASA BERUBAH SEPERTI
TABIAT PEMANDUAN,
BEBAN BARANG DAN PENUMPANG DALAM KENDERAAN,
TEKANAN ANGIN TAYAR DAN SAIZ TAYAR,
UMUR KENDERAAN,
KAEDAH PENJAGAAN DAN SERVIS MENGIKUT SPESIFIKASI PENGILANG,
RINTANGAN ANGIN DI JALANRAYA,
FAKTOR PEMILIHAN LALUAN BERBUKIT ATAU LALUAN RATA
CUACA, KELAJUAN PURATA KENDERAAN,
JENIS PENGUBAHSUAIAN PADA SISTEM ENJIN
KESESAKAN TRAFIK JUGA MENYEBABKAN PEMBAZIRAN PENGGUNAAN PETROL
Sumber : Forum KKM untuk JKN Johor

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar